Monday, February 13, 2012

hobi yang pelik

bercerita tentang hobi, mesti ada di antara kita yang terseyum macam kerang busuk, hehe mana tidaknya. hobi, satu perkataan yang mana boleh didefinisikan sebagai satu perbuatan, amalan yang kita selalu buat. emm mungkin tabiat pun boleh dikategorikan sebagai hobi? emm mungkin tidak.

credit

jadi, tanpa membuang masa yang memangnya tidak banyak ini, aku, sebagai penulis blog pensel 2B ingin melalut, membebel, mencoret berkenaan dengan hobi yang pelik yang melanda diri aku sendiri.

meminjam buku tapi tidak membaca.

betul, betul dan betul. itulah hobi pelik yang aku sendiri pun kekadang pelik. haha di kampus aku, teradapat sebuah gedung ilmu(iaitu perpustakaan) yang mana buku-buku di dalamnya boleh dipinjam. bermakna, buku-buku di dalamnya bukan sahaja untuk di pamerkan. ye, sebagaimana perpustakaan yang lain. memang buku-buku yang terdapat di dalamnya amat baanyakkk sekali. dan aku rasa, it is impossible(mustahil) untuk aku menghabiskan membaca semua buku yang terdapat di dalamnya. jadi, aku telah membuat keputusan hanya untuk membaca buku yang aku minat sahaja.

kategori buku yang selalu menjadi perhatian aku adalah 'self-improvement'. iaitu buku-buku motivasi macam tu la. sebagai contoh, buku tulisan HM Tuah, David J.Schwartz dan lain-lain. selain dari buku motivasi, aku juga amat peka dan berminat dengan buku-buku yang berkaitan dengan kewangan. buku yang menceritakan tentang kekayaan. memang aku minat sangat. hehe contohnya buku tulisan Donald Trump, Robert T.Kiyosaki dan banyak lagi.

di perpustaan itu, saat aku melangkah kaki kananku masuk ke dalam bahagian buku-buku yang boleh membuatkan air liur aku meleleh itu, akan terdetik di dalam sanubariku, "waa bestnyer". satu perasaan yang begitu indah sekali. laju sekali kakiku melangkah dan mataku melilau mencari apa sahaja yang terseamat di hati.

tentang hobi yang pelik ney, yakni meminjam tapi tidak membacanya,  akan berlaku apabila tibanya musim cuti. pada waktu itu, aku terfikir untuk meminjam banyak buku untuk dibawa balik dihabiskan di rumah. jadi, aku akan pergi ke perpustakaan dan akan meminjam lebih kurang 5 atau 6 buah buku. dah la tebal. dan buku-buku ini akan aku masukkan ke dalam beg pakaian aku, hasilnya, ia akan memberatkan. namun, aku sanggup. hehe

kemudian, baliklah aku ke rumah. tempoh yang diberikan oleh perpustakaan untuk buku tersebut adalah selama sebulan, dan yang bagusnya, tarikh untuk menghantar buku tersebut boleh dipanjangkan lagi dengan menggunakan lawan web perpustakaan itu. wah, moden sungguh. hehe dan, memang itu hobi aku. tapi, inilah waktu kritikalnya, yang mana, buku yang terlampau banyak ini, akan aku susun cantik apabila tibanya di rumah. bukannya aku langsung tidak membacanya, tapi, biasanya satu buku je yang dapat aku habiskan daripada enam buah buku yang dipinjam itu. kah kah dan, apabila habisnya waktu cuti itu, aku kan menghantar kembali buku-buku itu ke perpustakaan. itulah cerita hobi pelikku.

p/s : aku patut berubah kot. hobi meminjam buku tu dah bagus, tapi aku perlu lebih bagus, iaitu, meminjam buku+membaca sampai habis. haa ini mungkin hobi baru aku kot lepas ney hehe

No comments: