Sunday, February 12, 2012

pensel 2B

pensel 2B adalah pensel lagendary (bukan lejen press publication hehe) yang mana semua pelajar sekolah rendah menggunakannya. start dari darjah satu hinggalah darjah enam, semua pelajar tersebut akan wajib memegang, membaling/melontar, memijak dan yang wajib ialah menulis menggunakan pesel 2B tersebut. namun, ada juga pelajar yang menggunakan kekreatifan masing-masing menggunakan pensel 2B ini untuk mencipta sesuatu yang baru. contohnya dibubuh pada kereta dash, atau dilekatkan kepada kereta kawalan jauh untuk memastikan ke'aerodinamik'an kereta tersebut dan seterusnya menambahkan lagi kelajuan benda alah tersebut. (emmm agaknyelah hehe)


credit


credit


pastu, apa kaitan pensel 2B dengan nama blog aku ney? emm entahla belalang. aku pun tak tau. haha

memang, memang aku pun menggunakan pensel 2B semasa aku berhingus dahulu. haha yela, kan masa sekolah rendah, mak siap bagi lagi tuala yang bersaiz kecil, masukkan ke dalam poket seluar, tak pun, poket baju, senang untuk mengesat hingus-hingus. kan kan. haha alaa tak nak mengaku la tu. masa tu, pensel 2B adalah satu alat penting bagi budak sekolah rendah. kalau askar, senapang adalah senjatanya, manakala pelajar sekolah rendah, pensel 2B adalah senjata diorang.


credit


namun, zaman kegemilangan pensel 2B tidak lama. sejajar dengan zaman teknologi yang semakin canggih dari hari ke hari, wujudlah anasir-anasir kreatif yang mana mencipta satu alat tulis yang dapat menandingi pensel 2B. iaitu pensel picit atau nama modennya mekanikal pensel. walaupun masih lagi menggunakan sistem yang sama, iaitu menggunakan karbon di tengah-tengah pensel tersebut, namun, kecanggihan mekanikal pensel ini amat terserlah kerana tidak perlu untuk diasah apabila tumpul. hanya perlu di'picit' di hujungnya dan akan keluarlah karbon yang dapat meninggalkan kesan hitam apabila dicoretkan ke kertas. pensel 2B yang konvensional pula, perlu diasah dengan menggunakan pisau lipat, pengasah pensel untuk terus digunakan apabila tumpul.

credit

waduh waduh. sedap juga aku membebel haha

sebenarnya. memang aku suka menggunakan pensel 2B ney. dan sempena hendak membuat blog ini, terlihatlah pensel 2B ini yang begelimpangan di atas meja aku. selepas itu, terhasillah blog ini. haha di blog tercinta ini, akan aku bebelkan segala macam yang aku suka dan aku kongsikan apa sahaja yang boleh menjadi tatapan kita semua!

peace ! pensel 2B =)

No comments: