Friday, February 10, 2012

penat

di pagi yang indah dan nyaman ini, aku telah pun membuka mata dan menunaikan tanggungjawabku sebagai seorang hamba tuhan. solat. yang itu wajib. 5 kali sehari kita kena sembahyang yer. tidak kira la lelaki ke perempuan ke. haa tapi perempuan ney, dalam bab sembahyang, beliau, yakni perempuan ada waktunya yang mana beliau tidak boleh sembahyang(walaupun beliau mahu untuk sembahyang). haa faham-faham la kan. aik, ada yang sengih tu yer. hee

cerita aku
penat. emm memang penat. berdasarkan tajuk di atas. saja je sebenarnya aku letak penat. kerana semalam aku menggunakan kekuatan fizikal yang berlebihan dan sebab itulah badan aku sedikit penat malam tadi. eh, siapa kata aku tak kuat? haha semalam, pagi, kitorang ada perlawanan persahabatan, bola sepak. bayangkanla ada 4 team dalam sesi perlawanan persahabatan tu dan team kitorang bermain 2 perlawanan yang mana satu perlawanan itu adalah selama 30 minit. perlawanan pertama tu, aku bermain full time.tak tukar. huh letih woo. macam kerja buruh pada musim kemarau serta panas yang teramat. bermain la beliau yang hensem itu (aku la tu haha) dengan penuh semangat dan dedikasi serta memerah segala keringat badan.



credit

tidak habis di situ, petang, pada pukul 550petang, aku turun lagi ke padang untuk bermain bola lagi. huh memang semangat betul aku dalam bab bermain ney. aku sendiri pun tak perasan yang aku ney adalah seorang yang bersemangat tinggi. haha boleh jadi macam safee ney. main main punya mainla kitorang sampai maghrib. huhuu memang letih yang teramat. selepas itu, terus aku siapkan diri, solat, cepat-cepat makan dan malam tadi ada satu lagi perkara yang aku perlu tuntut, iaitu mesyuarat. aku ada join satu program di kampus ney. program sukan. bermesyuarat lah kitorang dengan padunya, bertukar pendapat, berhujah, bergaduh suara dan sebagainya. tidak terkecuali untuk mengerah otak untuk mendapatkan satu solusi terbaik. haha power. sampaila pukul 11 malam. balikla aku ke bilik. terasa badan begitu penat sekali, terasa urat-urat tangan, kaki, keletihannya. balik tu terus aku siap-siap dan tidur. bangunla aku di pagi ini dan bercerita di sini. keh keh

cerita penat
penat. penat atau letih itu sebenarnya perkara biasa dalam hidup kita sebagai manusia. penat disebabkan banyak perkara di dunia ini. kita boleh menjadi penat kerana fizikal dan juga kerana mental. apabila kita mengerahkan otak kita untuk berfikir berlebihan, atau kita sedang mengalami masalah, ini juga boleh membuatkan kita penat. penat kerana terlalu memikirkan masalah-masalah yang bagaikan awan hitam yang kelam berada di atas kepala kita.

namun, dalam menghadapi penat ini, kita harus bijak. kita tidak perlu untuk membiarkan penat untuk menguasai diri kita. kita yang perlu menggunakan akal fikiran kita untuk tidak menjadikan penat sebagai satu alasan. apabla kita penat, carilah ruang untuk berehat. dan apabila kita rehat, pastikan kita rehatkan juga minda kita supaya anggota badan yang lain dapat rehat dengan sebaik mungkin. rehat adalah amat penting. minumlah air masak. tenangkan minda. dan selepas itu, insyaallah kita kan bertenaga dan kembali seperti sedia kala =) dan ketika itu, kita akan tersenyum lebar seakan-akan petani yang tersenyum lebar melihat tanamannya hidup subur menunggu untuk dituai. peace !

No comments: